Ik geloof dat je alle mensen met elkaar kan laten samenwerken, zolang je duidelijke regels en afspraken maakt én mits ook een bereidwilligheid om je een beetje in de ‘andere’ zijn leefwereld in te leven. We zien allemaal de wereld doorheen onze eigen gekleurde bril. Wat ik juist of fout vind, geldt daarom niet voor mijn collega. Die kijkt immers vanuit een andere opvoeding, andere waarden en normen, kortom een andere ‘bril’ naar dezelfde situatie.
In een team waar één en ander scheef gegroeid is, ga je in eerste instantie de ander inkijk geven in jouw kijk op de wereld. Wat maakt dat jij je door iets gekwetst, boos of gefrustreerd voelde? Steeds vanuit ‘ik’ perspectief sprekende. Niet ‘jij bent zo koppig’, maar ‘ik voel me niet gehoord’. Om vervolgens respect trachten op te brengen voor het feit dat je collega ‘anders’ kijkt naar dezelfde situatie. Als ‘koppigheid’ kan gelinkt worden aan ‘dit is voor mij zo ontzettend belangrijk omdat ik nood heb aan respect’, gaan we elkaar beter begrijpen. Vaak ontdekken we dan dat er niet maar 1 manier is om te krijgen wat we willen, maar er meestal meerdere manieren zijn, die rekening houden én met je eigen noden en behoeften, én met de behoeften van
je collega’s. In het voorbeeld is ‘respect’ een waarde die vele ladingen dekt. Wat is dat dan juist voor jou dat respect? En op welke andere manieren kan daar misschien nog invulling aan worden gegeven?
Ook als het water heel diep is, kan je op die manier teamregels en afspraken vastleggen, om vervolgens terug vertrouwen te gaan opbouwen. Als je dit laat begeleiden door een ervaren coach, kan die het team meteen een spiegel voorhouden en op die manier confronteren met elk eens eigen aandeel hoe we de situatie in stand houden. Raar toch, hoe mensen verwachten dat de àndere verandert, terwijl we net daar geen impact op hebben…
Veranderen, makkelijker gezegd dan gedaan.
Wil je een structurele verandering teweeg brengen in je org op gebied van samenwerking en communicatie? Met onze ondersteuning zorgen we ervoor dat dit een impact heeft op individueel, team, én organisatie niveau, met een directe impact op de KPI’s van je bedrijf tot gevolg.